خانه پژوهش های دینی شفق

۱۰ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

نتایج ارزیابی اولین دوره مقدماتی معارف مهدویت

شفق | سه شنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۲، ۰۵:۵۶ ب.ظ

پس از استخراج نظرات شرکت کنندگان در اولین دوره مقدماتی معارف مهدویت "رایحه انتظار" که در تاریخ 92/4/6 در شهرستان گرگان برگزار شد، نتایج زیر بدست آمد:

  • شفق

شرکت در طرح مطالعاتی نسیم حیات

شفق | جمعه, ۲۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۷:۲۶ ب.ظ

علاقه‌مندان به شرکت در طرح مطالعاتی "نسیم حیات" می توانند با ارسال نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود از طریق پیام خصوصی در این صفحه و یا ارسال ایمیل به آدرس shafagh89@chmail.ir در این طرح شرکت نمایند.



اطلاعات بیشتر در صفحه "نسیم حیات"



  • شفق

هدف و خلاصه طرح مطالعاتی نسیم حیات

شفق | سه شنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۸:۰۳ ب.ظ

نسیم حیات طرحی است که راه آموزش و تحقیق در آثار سید مرتضی آوینی را می نمایاند. هدف این طرح پرورش فکری خواص انقلاب اسلامی است. یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به این منظور بررسی تحقیقی آثار سید مرتضی آوینی به عنوان کسی که با نگاه به افق غایی انقلاب اسلامی از منظر حکمت به شناخت غرب پرداخته و وضعیت فعلی ما را در برابر غرب تبیین نموده و آثار ارزشمندی را در حوزه نظری در موضوعات فرهنگ و ادب، سینما، هنر و مسائل خاص انقلاب اسلامی از خود باقی گذاشته است.

خلاصه طرح

 تشکیل گروه های مطالعاتی 10 الی 15 نفره برای مطالعه منظم و برنامه ریزی شده و فهم دقیق مقالات و در نهایت کسب آمادگی برای تحقیق در موضوعات پیش روی انقلاب اسلامی، (با انتخاب موضوع از آثار آوینی یا براساس تجربه آوینی در برخورد با پدیده های عالم جدید) شاکله اصلی این طرح است.

علاقمندان به شرکت در این طرح میتوانند فرم زیر را تکمیل و به دفتر " خانه پژوهش های دینی شفق " واقع در : گرگان - خیابان سرخواجه - سرخواجه 18 - پاساژ تخت جمشید - طبقه 2 - واحد 8 تحویل دهند.

دریافت
عنوان: فرم عضویت طرح نسیم حیان
حجم: 145 کیلوبایت

  • شفق

چرا مطالعه آثار شهید آوینی؟

شفق | سه شنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۷:۴۸ ب.ظ

چه بخواهیم و چه نخواهیم ما وارث انقلابی هستیم که امام خمینی،این خلف صالح اولیا و انبیای الهی که هنوز قدر و شأن و ارجش بر ما پوشیده است بنیان گذاشت و مردم ایران به تبع ایشان و با اعتماد به آنچه می خواست و می طلبید در راه محقق کردن آن کوشیدند و در یوم الله 22 بهمن 57 موفق به این کار شدند.

تمامی آنچه حضرت امام از دریچه ی حکمت تأویلی خویش می دید به درستی بر ما آشکار نیست و شاید به همین دلیل بود که در اواخر حیات ایشان و در سال های بعد از آن، بسیاری از دستاوردهای انقلاب مورد نقد و جرح و تعدیل برخی دوستان دیروز انقلاب واقع شد و کار به جایی رسد که امروز گرفتار آنیم؛ شیطانی  را که حضرت امام از در رانده بود بار دیگر از پنجره وارد خانه دل و عقل ها شده و عقل ادبار چوب نقد برداشته و ما یملک این خانه را به حراج گذاشته است. یک بار دیگر «عقل غربی سیطره یافته و وجود بشر را در دایرة المعارف خویش معنا کرده است. بی دردی و لذت پرستی توجیهی عقلایی یافته است و از میدان های ورزش تا کلاس های دانشگاه، رب النوع تمتع است که پرستیده می شود» سکولاریسم و پلورالیسم مانیفست روشنفکران و مصلحان اجتماعی جامعه امروز شده و «تکلیف شرعی» خرافه ای بازمانده از پیشینیان بیش نیست. نه تنها اعمال و رفتار گذشته، که حتی خود امام(ره)هم با همین مبانی نقد و تفسیر می شود و در رهگذر این نقد، اشتباهات ایشان! به پسینیان گوشزد می شود؛ اشتباهاتی نه از آن دست که خود امام در صحیفه از آنها سخن می گوید، بلکه اشتباهاتی که امام «غیر معصوم» ما متوجه آنها نبود و به دلیل عدم آزمودن تصورات و اراده اش به محک تجربه تاریخی، تصور درستی از آنها و وضع مطلوبی که در نظر آورده بود نداشت!

ما وارث چنین انقلابی هستیم. انقلابی که فاتحان لانه ی جاسوسی اش اغلب از رفتار گذشته خویش نادمند و «مجاهدان انقلابش» که در زمان حیات حضرت امام هم اعلام کرده بودند«شیعه تنوری» نیستند (ومقصودشان این بود که در زمان غیبت معصوم باید نتیجه هر کاری را که ولی از آنها می خواهد بدانند تا به آن دست بزنند) معترف به اشتباه در برخی عملکردهای گذشته با تجدید نظرهایی در مبانی اعتقادی و عملی خویشند و انقلاب اسلامی سی سال پس از وقوع، هنوز درگیر اثبات الفبای تحقق خویش است و چندان باورمندی نمی یابد. گرد افسردگی و مرگ بر ذهن اندیشمندان انقلابی نشسته و باورمندان دیروز آن بیمناک از تحقیر و تمسخر و ریشخند تجدید نظرطلبان، سودای همخوان کردن فکر و اندیشه و عمل انقلابی دیروز با ارزش های مسلم جامعه بشری اند که دموکراسی و حقوق بشر و آزادی و ...است! انقلابی که طنین آن سی سال بعد از تحققش، اقصی نقاط آفریقا و آسیا و آمریکا و اروپا را به لرزه در آورده، در داخل با این سوال روبه رو شده که «باید چه بشود که بفهمیم اشتباه کردیم؟» گویی «تجربیات تاریخی» صرفا منحصر در وقایعی است که در غرب و طی این چهار قرن اخیر روی داده و ذیل دموکراسی و لیبرلیسم و سکولاریسم تعریف می شود و نه تجربه تاریخی پیروزی درخشان«حزب الله لبنان» علیه دشمن تا بن دندان مسلح و سفاکی چون اسرائیل، یا «بیداری اسلامی» در مصر و تونس و بحرین و لیبی و یمن و افزونی های کلونی های انقلابی و اسلامی فرزندان حقیقی امام (ره) در اقصی نقاط عالم. بگذریم از آنکه امام و انقلابش تاریخ ساز بودند، نه ذیل تاریخ و باور دینی ما متضمن این معناست که تحول در نفوس است که تغییر دوره ای تاریخی را به همراه دارد.

این روزها تنها سرمایه بجا مانده برای این انقلاب مردمند؛ مردمی که اگر چه بر دین عجائزند و چیزی از تفکر ما بعد الطبیعی امروز نمی دانند، اما به مدد حجت باطنی خویش که عقل اقبال است در اعتقاد خویش ثابتند و حتی اگر نتوانند برهان فلسفی بر اعتقاد خویش اقامه کنند، باز گوهری چون امام را با زیور بدلی روشنفکرانی که همه چیز را با محک «علم» کوته بین و کوتاه پسند امروزی می سنجند اشتباه نمی گیرند.

در این احوال شاید به جای تجدید نظر در مبانی انقلاب، بیشتر محتاج تجدید نظر در مبانی اعتقادی خویش باشیم. چرا که گویی این مبانی در نظر ما و به مرور زمان طی این سی سال دیگرگون شده. با عقل امروزی، بیم آن هست که چند صباحی دیگر از امام و صحیفه اش که نازله چندین و چند باره دستورات الهی در عصر ماست چیزی فهم نشود. چنانکه بارقه های آن از همان سال 67 هم هویدا بود و مسولان ما اشارات ایشان را درباره سلمان رشدی درنیافتند و با بی اعتنایی عملی به حکم ایشان کار به جایی رسیده که امروزه هر پتیاره ای کاریکاتور معصومین(ع) را می کشد و قرآن می سوزاند.

راهنما و دلیل ما در این راه تنها و تنها متفکرانی هستند که به جان قدم در راه شناخت غرب و انقلاب اسلامی گذاشته اند و بعد از آنکه خود از این مهلکه دشوار به سلامت جسته اند، اثری از راه رفته پشت سر گذاشته اند.

  • شفق

رئیس گروه مشاوران جوان استانداری گلستان گفت: تشکیل شبکه خواص بصیر با اجرای طرح نسیم حیات در گلستان جان می‌گیرد تا جوانان از لحاظ فکری پرورش یابند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سیدروح‌الله حسینی در جمع دوستداران ولایت با تبریک ایام خجسته هفته دفاع مقدس در شهرستان گرگان اظهار کرد: خانه پژوهش‌های دینی شفق این ماموریت را برعهده گرفته که جوانان با طرح مسئله نسبت به غرب، اسلام، مدرنیته و انقلاب اسلامی، تجدد و سنت را به خوبی درک کنند تا با بصیرت لازم و بر اساس مبانی اسلام راه درست را تشخیص دهند.

وی هدف از طرح مطالعاتی نسیم حیات را پرورش فکری خواص انقلاب اسلامی عنوان ‌و بیان کرد: با استفاده از آثار سیدمرتضی آوینی به عنوان کسی که با نگاه به افق غایی انقلاب اسلامی از منظر حکمت به شناسایی غرب پرداخته به جوانان، مسیر راه درست را نشان دهیم.

رئیس گروه مشاوران جوان استانداری گلستان افزود: برای زندگی باید اندیشید و برای زندگی بهتر باید درک را بالا برد تا به نقطه مطلوب رسید و این هدف جز با تولید علم، توجه به نیاز روز و ترویج اندیشه‌های متفکرانه ممکن نخواهد بود.

حسینی مشارکت جوانان را در حوزه بصیرت، حضوری فعالانه عنوان کرد و گفت: با تشکیل موسسه بصائر در سال 1381 و با رویکرد عمق‌بخشی و بصیرت دهی به جوانان فعالیت در این حوزه شکل گرفت و در مقطعی به نام کانون دانش‌آموختگان "طرح ولایت" سه سال دوره آموزشی برگزار شد و در اقدامی جدید به دلیل حساسیت و وسعت موضوع، خانه پژوهش‌های دینی شفق فعالیت مستمرتری به خود گرفت.

رئیس گروه مشاوران جوان استانداری گلستان به اهداف تشکیل خانه پژوهش‌های دینی شفق اشاره و خاطرنشان کرد: تعمیق مبانی اندیشه اسلامی در بین جوانان، فراهم کردن فضای مناسب، به کارگیری ابزارهای علمی برای تجلی استعدادها و برانگیختن خلاقیت‌های علمی، فکری، فرهنگی و مذهبی جوانان در راستای نخبه‌پروری فرهنگی، بالا بردن قدرت تبیین جوانان در مواجهه با شبهات دینی و مقابله با تهدیدات نرم و تلاش برای کشف ایده‌های نو و کارآمد برای گسترش فرهنگ اسلامی از مهمترین اولویت‌هایی است که در این حوزه بدان توجه شده است.

  • شفق

نتیجه طرح مطالعاتی نسیم حیات

شفق | سه شنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۷:۳۰ ب.ظ

نتیجه طرح:

ما معتقدیم اگر کسانی موفق به مطالعه تحقیقی آثار شهید آوینی شوند و شرایط فوق­الذکر برای شرکت در این طرح را حائز باشند در چند سطح آثار و برکاتی خواهد داشت:


1- سطح عمومی:

انسان هایی از لحاظ فکری پرورش خواهند یافت که طرح مسئله نسبت غرب و اسلام ، مدرنیته و انقلاب اسلامی و تجدد و سنت را به خوبی در خواهند یافت و قادر به نقد تفکر ، فرهنگ و جلوه های تمدنی غرب خواهند شد.

 

2- سطح متوسط :

خواصی پرورش خواهند یافت که با بصیرت لازم در راه تحقق انقلاب اسلامی در عرصه های تخصصی خود تلاش خواهند کرد و حداقل با فهم درستی که پیدا می کنند نه تنها خودشان مانعی در راه پیشرفت انقلاب نیستند بلکه با حساسیت و شناخت گوهر وجودی کسانی که فهم درستی از انقلاب اسلامی و عالم جدید دارند شبکه ای از خواص بصیر در سراسر کشور را تشکیل خواهند داد که به جریان دادن فکر و مبانی انقلاب اسلامی در باطن و ظاهر عالم جدید اهتمام می ورزند.

 

3- سطح عالی:

پرورش خواص متخصصی که راه تحول علوم بر اساس مبانی انقلاب اسلامی را پیدا کرده و در رشته خاص خود مبداء تحولاتی در عرصه علم خواهد شد و به شکل گیری علم بومی با مبنای دینی مدد خواهد رساند ، همانگونه که این امر در آثار شهید آوینی حداقل در حوزه علمی سینما به ثمر رسیده است.

  • شفق

سیر مطالعاتی و برنامه اجرایی سطح اول (عمومی)

شفق | سه شنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۷:۲۱ ب.ظ

 هدف :

فهم درست و عمیق نسبت سنت و تجدد و به دست آوردن تعریف صحیح از انقلاب اسلامی

  • شفق

هدف :

1. فهم درست نسبت سنت و تجدد

2. نقد تفکر و فرهنگ غرب

3. تاثیر در روند جریان دادن تفکر انقلاب اسلامی در عرصه های مدیریت اجرایی ، فرهنگی و علمی

 هدف :

1. فهم درست و عمیق نسبت سنت و تجدد

2. قدرت نقد تفکر غربی در عرصه های تخصصی در یکی از رشته های علوم جدید

3. درک مفهوم تحول انفسی و ارتباط آن با هر نوع تحول در عرصه های دیگر حیات بشری

4. تلاش برای ایجاد تحول در علوم (خصوصا علوم انسانی) و تولید علم

دوره مقدماتی معارف مهدویت به همت خانه پژوهش های دینی شفق و بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان گلستان برگزار شد.

سید روح اله حسینی مدیرعامل خانه پژوهش های دینی شفق در گفتگو با خبرنگار پژواک گفت : این دوره یک روزه و بمدت 12 ساعت و با هدف آشنایی کلی با مباحث مهدویت ، ترویج و تعمیق فرهنگ صحیح انتظار ، تقویت باورهای مردم و جهت‌دهی صحیح به شور و اشتیاق آنان به مهدویت ، پاسخگویی به سؤالات و شبهات مهدویت و پیرایش معارف مهدویت از خرافات و تحریف برگزار گردید.

وی گفت : در این دوره بیش از 120 نفر شرکت کننده از سراسر استان حضور داشتند.

رئیس هیئت مدیره خانه پژوهش های دینی شفق گفت : کیفیت و کمیت این دروه بسیار مناسب و عالی بود که در پرتو الطاف حضرت ولی عصر (عج)  و حمایت  های  مدیر عامل محترم شرکت گاز استان و رئیس محترم سازمان امور اقتصادی و مدیر عامل محترم شرکت توزیع برق استان و تلاش معاونت های موسسه محقق گردید.

استاد این دوره آموزشی یکروزه که تحت عنوان رایحه انتظار در ششم تیرماه و در شهرستان گرگان برگزار شد، حجت الاسلام کفیل (پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت) بود.